De tweede dag in Berlijn met De Marke Noord! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van De Marke - WaarBenJij.nu De tweede dag in Berlijn met De Marke Noord! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van De Marke - WaarBenJij.nu

De tweede dag in Berlijn met De Marke Noord!

Blijf op de hoogte en volg De Marke

05 Juni 2019 | Duitsland, Berlijn

Hoi allemaal!

Na een warme nacht begon de dag ook weer lekker warm. Hier was het vandaag rond de 33 graden.

We begonnen de ochtend met een goed ontbijt. Na het ontbijt vertrokken we richting Sachsenhausen. Een concentratiekamp tijdens WO II in nazi-Duitsland. Dit kamp ligt op ongeveer 35 kilometer van Berlijn. Na een inleidend verhaal van meneer Bijl kwamen wij aan in Sachsenhausen. Het kamp was bedoeld om voornamelijk politieke tegenstanders van het Naziregime op te sluiten, maar er werden steeds meer gewone burgers opgesloten.

En toen was het stil... We begonnen bij een soort maquette van het kamp. Hier kon je goed zien hoe Sachsenhausen er ooit uit zag. We kwamen binnen door een toegangspoort met de woorden ‘Arbeit macht frei’. Hier zagen we een kale grasvlakte met hier en daar een barak.
De joodse barakken gaven een duidelijk beeld van de erbarmelijke omstandigheden uit de oorlog. Joden sliepen in houten stapelbedden met drie lagen, sliepen met ongeveer 200 mensen in één barak, deelden de wasruimtes en toiletten etc.
Naast deze barakken stonden de strafcellen. Buiten deze strafcellen stonden drie palen in de grond waar gevangenen aan werden opgehangen.
We vervolgden onze weg naar ‘Station Z’. Station Z was een executieplek, een crematorium met verbrandingsovens en een gaskamer.
Bovenstaande is een hele korte samenvatting van de ochtend. Het was voor de leerlingen een indrukwekkende en bijzondere ochtend.

Daarna was het tijd om te shoppen, lunchen en vooral relaxen!

Na het shoppen vertrokken we naar Tierpark Berlin in Berlijn-Oost. Tijdens dit bezoek moesten de leerlingen vier Duitstalige personen interviewen. Daarnaast was het een prachtige dierentuin met mooie natuur. Een aanrader!

De dag is afgesloten op het voormalige vliegveld Tempelhof. Alle elementen van het vliegveld zijn nog goed zichtbaar. Op dit moment is het vliegveld in gebruik voor sport en spel, om te barbecueën en lekker te relaxen. Wij hebben lekker gebarbecued, er is gevoetbald, gedanst, er zijn mooie foto’s gemaakt etc. De dag is lekker rustig afgesloten. Daarnaast een erg mooie zonsondergang gezien!

Tot morgen!

Tags: #berlijn2019